hamishemovies

film+movie

hamishemovies

film+movie

اینفوگرافی سینمای ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۸

سینمای متفاوت در این دهه با اعتماد به نفس بیشتری رشد می‌کند. در گیشه موفقیتی حاصل نمی‌شود و مردم هم راغب به تماشا نیستند. کمی مانده به لحظه سقوط، «سینمارکس» در زبانه‌های آتش خاکستر می‌شود و دل‌ها در فراغ تن‌های سوخته در سینما می‌سوزد.

برزخی ها

ابتدای این دهه مصادف می‌شود با نمایش چند فیلم موصوف به «سینمای خیابانی». سیمای مرد جوان زخم‌خورده که از جایگاه اجتماعی‌اش به تنگ آمده و عاصی شده و در خیابان راه طغیان در پیش گرفته. خیابان گفتمان می‌شود و محل احقاق حق. با اینکه از ابتدا مشخص است انتهای مسیر ضدقهرمان به نیستی و مرگ می‌رسد، اما این راهی است که باید رفت. ضدقهرمان خسته و بریده از همه‌جا و همه‌کس نه اهل فرار و پا پس کشیدن است و نه اهل قرار و دل دادن و ماندن. می‌رود که نرسد و تمام شود.

  

از «رگبار» بهرام بیضایی تا «برزخی‌ها»ی ایرج قادری | اینفوگرافی مهم‌ترین رخدادهای سینمای ایران از 1350 تا 1358

سینمای متفاوت در این دهه با اعتماد به نفس بیشتری رشد می‌کند. در گیشه موفقیتی حاصل نمی‌شود و مردم هم راغب به تماشا نیستند. کمی مانده به لحظه سقوط، «سینمارکس» در زبانه‌های آتش خاکستر می‌شود و دل‌ها در فراغ تن‌های سوخته در سینما می‌سوزد. بعد از سقوط، سینما به دیده تردید نگریسته می‌شود، ولی کم‌کم سینما با «برزخی‌ها» دوباره از خاکستر بلند می‌شود و از برزخ درمی‌آید. می شود سینما باشد، ولی نه با این قهرمانان. نظم جدید، قهرمان جدید می‌خواهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد