قیصر 1348 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: اهمیت قیصر مربوط است به ویژگیهای سبکی و موفقیتهای روایی و بصری آن، بازتاب یک موج فکری جوان و برهمریختن کلیشههای سینما، گشودن افقی برای رهایی از بحران و آثار مبتذل گنج قارونی و آمیختن عناصر سینمای روشنفکری و فیلمفارسی باهمحسن کچل 1349 کارگردان: علی حاتمی دلیل اهمیت: اولین فیلم موزیکال موفق ایرانی-فیلم همچنین علی حاتمی را به عنوان یک فیلمساز خوشآتیه به سینمای ایران معرفی مینمایدطوقی 1349 کارگردان: علی حاتمی دلیل اهمیت: یکی از بهترین و بینقصترین دنبالهرویها از سینمای شبهقیصریطلوع 1349 کارگردان: سلیمان و هراند میناسیان دلیل اهمیت: داستان مثلث عشقی با طلوع وارد یک مرحلهی جدیدتر و بیپرواتری در سینمای ایران شد. این است مشخصهی مهم فیلمآقای هالو 1349 کارگردان: داریوش مهرجویی دلیل اهمیت: یکی از موفقترین کمدیهای تاریخ سینمای ایرانرقاصه 1349 کارگردان: شاپور قریب دلیل اهمیت: اهمیت رقاصه جدا از بازی چشمگیر فروزان در تغییر نگرش نسبت به زن بدکاره است که تا آن زمان عموماً همدلی کارگردانها را برنمیانگیخترضا موتوری 1349 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: فیلم آثار مشهور سینمای کیمیایی را در استفاده از عوامل عامهپسند، رقص و بزنبکوب فیلمفارسی و تلفیقش با یک خط فکری ظاهراً روشنفکرانه و منتقد در خود داردپنجره 1349 کارگردان: جلال مقدم دلیل اهمیت: این فیلم آغاز تراژدی جلال مقدم؛ یک کارگردان بااستعداد است که در سینمای ایران تباه شد. مقدم پنجه را با اقتباس از رمان یک تراژدی آمریکایی تئودور درایزر ساختصادق کُرده 1350 کارگردان: ناصر تقوایی دلیل اهمیت: اولین ساختهی مشخصاً عامهپسند ناصر تقوایی. فیلم همچنین یکی از معدود فیلمهای ایرانی در سابژانر سریال کیلر استمردان سحر 1350 کارگردان: اسماعیل نوری علاء دلیل اهمیت: یک فیلم ناموفق که اهمیتش را صرفاً از نحوهی اقتباس مدرناش از داستان رستم و اسفندیار میگیرددرشکهچی 1350 کارگردان: نصرت کریمی دلیل اهمیت: درشکهچی با داشتن یک فضای کاملاً ایرانی و گاه خالص مقدمات پیدایش یک سینمای بومی را فراهم میآوردسه قاپ 1350 کارگردان: ذکریا هاشمی دلیل اهمیت: بهرام ریپور در زمستان سال 51 نوشت: شاید هیچ فیلم ایرانی دیگری در بعضی لحظات تا به این حد به رئالیسم نزدیک نبوده است. حیف که فیلم را تکنیک بد شهید کردفرار از تله 1350 کارگردان: جلال مقدم دلیل اهمیت: بهترین و باکیفیتترین فیلم جلال مقدمداش آکل 1350 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: داش آکل یکی از برجستهترین آثار کیمیایی است که زیباییهای بصری و تمهیدات سینمایی جذابی، آن را در رده نخست آثار کیمیایی قرار میدهدخداحافظ رفیق 1350 کارگردان: امیر نادری دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی امیر نادری-یک اقتباس درخشان از فیلم ریفیفی ساخته ژول داسنآدمک 1350 کارگردان: خسرو هریرتاش دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی خسرو هریرتاش و یکی از دو فیلم هریرتاش که خوشبختانه راشهایش باقی مانده است-فیلم همچنین باعث شهرت صدای فریدون فروغی؛ که تا قبل از اکران فیلم یک خوانندهی ناشناس است، میشود |